Ontwerp en realisatie containerterminal met gasmeetstation
Een terrein bestand tegen zwaar vervoer
Neele-Vat Logistics
Neele-Vat Logistics is één van de grotere logistieke dienstverleners in de regio Rotterdam. Neele-Vat Logistics neemt het complete logistieke proces van verschillende bedrijven uit handen. Ze bieden een oplossing op maat voor elk deel van de logistieke keten.
Engineering containerterminal
Ruud Vat, tijdens de realisatie directeur, was betrokken bij de nieuwe organisatie Neele-Vat Logistics en de uitbreiding daarvan, zo ook bij de uitbreiding van de nieuwe terminal voor een gasmeetstation. “Hier worden gassen gemeten die vrijkomen uit goederen in zeecontainers uit Azië, denk bijvoorbeeld aan lijm van schoenen. Deze zeecontainers worden verplaatst met een reachstacker. Hierdoor komen enorme krachten vrij op een klein oppervlakte. Omdat de Maasvlakte bestaat uit opgespoten grond, was een gebonden fundering noodzakelijk”, legt Vat uit. Voor de engineering van een containerterminal is ervaring met bodemgesteldheid, effecten van belastingen op het terrein en kennis van operationele bedrijfsvoering essentieel. Deze ervaring vonden we bij de RvB Groep. Zware belastingen, levensduur, duurzaamheid en effectiviteit zijn sleutelwoorden in het ontwerp. De kennis en ervaring in de realisatie van containerterminals en bedrijfsterreinen verzekerd u van een passend ontwerp en voorkomt onaangename verrassingen in de uitvoeringsfase. Dankzij de combinatie van engineering en realisatie blijft RvB Groep verantwoordelijk voor het ontwerp tot oplevering van de terminal.
Realisatie containerterminal
Naast de engineering heeft RvB Groep ook de opdracht gekregen de realisatie van de terminal op zich te nemen. Dit bestaat uit de uitvoering van grondwerken en het aanbrengen van een rioolsysteem. Een deel van de terminal is, vanwege de opslag van gevaarlijke stoffen, vloeistofdicht uitgevoerd door middel van een vloeistofdichte onderafdichting. Daarnaast brachten we een zettingsarme terreinfundering aan, welke als stijve plaat is ontworpen. Zo worden belastingen breed weggezet naar de ondergrond en wordt verschil zetting op de containerterminal tot een minimum beperkt. Na de fundatie hebben we de verharding aangebracht, inclusief verdere inrichtingsmaterialen zoals hekwerken, (aanrijd)beveiliging en verlichting.
Infrastructuur
“RvB heeft de infrastructuur aangelegd omdat ons terrein te maken krijgt met zwaar vervoer. Dagelijks komen hier trekkers met chassis en daarop containers op het terrein. Soms tot wel veertig ton aan gewicht. Die beweging op ons terrein is seizoenafhankelijk. We zitten nu in het najaar en dan is het erg druk. Tijdens de winterperiode vindt er minder gasvorming plaats in de containers. Naast de wegen hebben ze ook de bijbehorende verlichting en hydrant leidingen geleverd. Die worden gebruikt voor onze warehouse divisie, daar vullen we o.a. vloeistoffen af vanuit tankcontainers en tankauto’s in kleinere verpakkingen.”
Vloeistofdichte vloer containerterminal
De aanleg van een vloeistofdichte vloer wordt traditioneel gedaan met een vloeistofdichte verharding. Deze verharding wordt vloeistofdicht gekeurd en daarna in gebruik genomen. Bij bedrijfsactiviteiten waar veel beschadigingen kunnen optreden aan de verharding, zoals recyclingterreinen en containerterminals, is een vloeistofdichte verharding onderhevig aan veel onderhoud. Dit gaat ten koste van de werkzaamheden, maakt veel kosten en neemt operationele werkruimte in beslag.
Onderhoudsvrij
Een vloeistofdichte vloer van RvB Groep is, in tegenstelling tot andere vloeren, onderhoudsvrij. Door de vloeistofdichte functie als onderafdichting onder het terrein aan te leggen, wordt de afdichting niet geraakt bij beschadigingen. Het materiaal is zettingsbestendig en voorzien van een ‘Verklaring Vloeistofdichte Voorziening’. Met een levensduur van ten minste honderd jaar is de vloeistofdichte oplossing van RVB Groep een creatieve invulling voor menig ondernemer. Een gedeelte van de terminal van Neele-Vat is op deze manier vloeistofdicht uitgevoerd. Door de aansluiting met het overige terreindeel te behouden is er door middel van een minimale overgang een apart gedeelte gecreëerd.
“De communicatie en oplossingsgerichtheid spraken mij erg aan.”
“De werkzaamheden vonden plaats in de tijd van het broedseizoen van meeuwen. We hadden de keuze om vier maanden stil te liggen of een meeuwenwachter in te huren. We hebben voor dat laatste gekozen. Dat heeft ons bijna een ton gekost. Iets waar RvB niets aan kon doen natuurlijk. Maar daarom was ik blij dat we vooraf goede voorbereidingen hadden getroffen. De aanleg kon daardoor voorspoedig verlopen. De uitvoerder van RvB was een prettige man om mee te werken. We hadden tweewekelijks overleg op de bouw. De manier van communiceren en zijn oplossingsgerichtheid spraken mij erg aan.”
Ruud Vat, Neele Vat